Als je werkzoekend bent, herken je deze uitspraken vast wel: ‘Wat zal jij veel tijd over hebben”, “Wat doe je zo al de hele dag?”.
Het is voor mensen die gelukkig wel werk hebben moeilijk voor te stellen dat solliciteren toch echt een fulltime opdracht is. Werk vinden gaat allang niet meer altijd volgens de traditionele weg. Je zult tegenwoordig eigenschappen van een zelfstandig ondernemer moeten bezitten om weer het gewenste werk te veroveren: personal branding, social media, online-profileren & netwerken zijn belangrijke ingrediënten van je dagbesteding als werkzoekende. Tel daarbij op de activiteiten die je gratis erbij krijgt: hond uitlaten, kinderen naar school brengen, huishouden e.d. Je bent toch vrij?
Effectieve dagbesteding
Om toch actief bezig te blijven met solliciteren (lees: netwerken) zal je effectief time-management moeten toepassen wil je alle ballen in de lucht houden.Laat je zoektocht naar werk niet meer leiden door alle ad-hoc taken die de hele dag door op je af vliegen in de vorm van e-mails, informatie en interrupties, maar neemt de regie in eigen handen om werk te veroveren. Dat betekent onder andere dat je duidelijke afspraken met jezelf dient te maken.Veel studies naar effectief timemanagement geven aan dat je het beste ’s ochtends zelfstandig zaken kunt uitwerken en de middag reserveert voor afspraken, overleggen enzovoort buiten de deur. Dus de ochtend is voor denk–en-doe-werk zoals online netwerken & vacatures zoeken en daarop reageren en de middag is voor acties zoals praten en afstemmen met anderen (live netwerken). Weet je van jezelf dat een andere dagindeling beter bij je past, kies daar dan voor. Zorg in ieder geval voor een dagritme.
Hoe laat start jouw werkzoekdag?
Belangrijk is dat je een analyse van je tijdsbesteding maakt om vervolgens deze tijdsbesteding beter te gaan beheren. Je zult je gaan realiseren dat het onmogelijk is om op één dag alles te doen dat er op je ligt te wachten, simpelweg omdat je daar de tijd niet voor hebt. Om ervoor te zorgen dat je geen stress krijgt van zaken die blijven liggen, is het van belang om overzicht te krijgen in je taken zodat je met gemoedsrust de zaken die je vandaag niet kunt doen, kunt inplannen naar een later moment.
Genoeg van het zoeken naar werk tussen vier muren?
Vind je het prettiger werken als je ‘collega’s’ om je heen hebt? Met andere werkzoekenden kun je bijvoorbeeld afspreken om op vaste tijdstippen in de week ‘samen te werken’ op een afgesproken locatie, bijvoorbeeld een café, bibliotheek of bij iemand thuis, uiteraard inclusief WIFI. Laptop mee en je hoeft niet meer de hele dag thuis tussen je vier muren alleen te zitten.
Ook is het van belang dat je naast al je verplichtingen ook momenten van rust en ontspanning inplant.
Met een goede planning weet je waar je aan toe bent en behoud je het overzicht. Dit zorgt voor een opgeruimd gevoel.
Timemanagement in 3 stappen
1. Inventariseer jouw activiteiten en doelen
Noteer jouw activiteiten die jij in een week onderneemt of wil gaan ondernemen. Je bedenkt en kruist aan of een taak belangrijk/niet belangrijk is en urgent/niet urgent is. Heel simpel: een taak is belangrijk of niet. En een taak is urgent of niet. Meer smaken zijn er niet.
Activiteit/doel | Belangrijk of niet belangrijk | Urgent of niet urgent | ||||
1 | Ja □ | Nee □ | Ja □ | Nee □ | ||
2 | Ja □ | Nee □ | Ja □ | Nee □ | ||
3 | Ja □ | Nee □ | Ja □ | Nee □ | ||
4 | Ja □ | Nee □ | Ja □ | Nee □ | ||
5 | Ja □ | Nee □ | Ja □ | Nee □ | ||
6 | Ja □ | Nee □ | Ja □ | Nee □ | ||
7 | Ja □ | Nee □ | Ja □ | Nee □ | ||
8 | Ja □ | Nee □ | Ja □ | Nee □ | ||
9 | Ja □ | Nee □ | Ja □ | Nee □ | ||
10 | Ja □ | Nee □ | Ja □ | Nee □ |
2. Plaats de opbrengst in je persoonlijke beslismodel
Belangrijk | Niet belangrijk | |
Urgent | Direct doen: In dit kwadrant worden de branden geblust. Het is je vaak meteen duidelijk wat hieronder valt. Het oplossen van allerlei taken met een deadline op korte termijn. Dit moet gedaan worden en het kan niet wachten. |
Delegeren: Hier ben je de branden van anderen aan het blussen. Of je wordt om de haverklap gestoord of gebeld of gemaild over onbelangrijke zaken. Als je niet oppast krijg jij allerlei extra (voor jou onbelangrijke) taken die je eigenlijk niet wilt. |
Niet urgent | Inplannen: Dit is het belangrijkste kwadrant. Hier ligt de basis voor succes. Want in dit kwadrant kun je plannen en verbeteren, hier is ruimte voor ontwikkeling en kansen. |
Afvoeren of delegeren: Dit kwadrant moet je zoveel mogelijk vermijden, want hier doe je onnodige dingen. In dit kwadrant horen teveel internetten, spelletjes en tv kijken thuis. |
3. Coördineer je belangrijke en urgente activiteiten met een tijdsplanning
Het kan handig zijn om een planning te maken, van wat je per dag gaat doen. Zo kan je niets vergeten en is het ook geen chaos in je hoofd. Zo’n tijdsplanning kan heel simpel zijn, een voorbeeld:
maandag | dinsdag | woensdag | donderdag | vrijdag | |
9.00-9.30 | Check linkedin/twitter | Check linkedin/twitter | Check linkedin/twitter | Check linkedin/twitter | Check linkedin/twitter |
9.30-12.30 | Online zoeken naar vacatures en reageren | Online zoeken naar vacatures en reageren | Online zoeken naar vacatures en reageren | Netwerk-activiteiten | vrij |
12.30-13.00 | lunch | lunch | lunch | lunch | lunch |
13.00-16.00 | Vrijwilligers-werk | Netwerk-activiteiten | vrij | Vrijwilligers-werk | vrij |
16.00- 17.00 | e-mails beantwoorden en bellen | e-mails beantwoorden en bellen | e-mails beantwoorden en bellen | e-mails beantwoorden en bellen | vrij |
17.00-19.00 | avondeten | avondeten | avondeten | avondeten | avondeten |
19.00- 20.00 | Check linkedIn /Twitter | Check linkedIn /Twitter | Check linkedIn /Twitter | Check linkedIn /Twitter | Check linkedIn /Twitter |
Vanaf 20.00 | sporten | Netwerk-activiteit | vrij | sporten | vrij |
Uit de bundel: “Kies en word gekozen”
Auteur: Ineke van Galen