Met een sollicitatiebrief probeer je je diensten te ‘verkopen’ aan de werkgever. Daarvoor kun je de AIDA-formule uit de marketingwereld gebruiken: zorg dat je opvalt tussen de vele anderen, wek de interesse met unieke verkooppunten, roep het verlangen op met jou kennis te maken en sluit af met een aanzet tot de gewenste actie: jou uitnodigen voor een gesprek.
- Aandacht trekken
Door middel van je motivatiebrief of -tekst moet je de aandacht van de lezer (de selecteur) trekken om op te vallen tussen alle andere motivaties.
Allereerst zorg je er natuurlijk voor dat je sollicitatiebrief een goede algehele indruk maakt: het is verzorgd, je vergeet nooit te vermelden waarom je geïnteresseerd bent in dat specifieke bedrijf en het bevat alle nodige elementen die aansluiten bij wat de selecteur zoekt. Als je je brief ook nog op een originele en pakkende manier begint, heb je meteen de aandacht van de selecteur. - Interesse wekken
Je hebt de aandacht van de lezer getrokken. Nu wordt het tijd de verwachtingen die je gewekt hebt ook waar te maken. Dat doe je door je unieke verkooppunten te koppelen aan de belangrijkste eisen en wensen die genoemd staan in de vacature. Daarmee kan je je onderscheiden van alle andere kandidaten en wek je ook de interesse van de selecteur. - Desire opwekken
De D van ‘desire’ in de AIDA-formule staat voor het opwekken van verlangen naar een product. In de sollicitatiebrief is dat verlangen naar een ontmoeting, een gesprek. Daarvoor moet je helder kunnen maken wat jij dat bedrijf te bieden hebt. Dus zet je zogenaamde ‘ik-heb-die-eigenschap’ om in een ‘u-krijgt-met-mij-de-oplossing’! - Aanzetten tot actie
De laatste zin van je brief is de ‘finishing touch’. Helaas zijn die zinnen vaak net als een verloren sportwedstrijd: goede wedstrijd, wel verloren… Knal dus die laatste zin keihard in het net!
Uit de bundel: “Kies en word gekozen”
Auteur: Ineke van Galen